Euro 6 norm

De eerste Europese emissienorm komt uit 1992. Vrachtwagens met deze norm stoten nog relatief veel schadelijke stoffen uit. Daarom is de norm ondertussen al zes keer aangescherpt. De meest recente emissienorm Euro 6 is sinds 2015 van kracht. Om aan deze norm te voldoen, zijn alle nieuwe vrachtwagens, heftrucks en treinen die diesel verbruiken voorzien van efficiëntere motoren en uitgerust met een roetfilter. Deze roetfilters kunnen de uitstoot van fijnstof tot wel 99% beperken.

De hoeveelheid wegenbelasting die een ondernemer in de transport en logistiek voor een vrachtwagen moet betalen, is afhankelijk van de euronorm. Hiermee wil de overheid de emissie in deze sector zo snel mogelijk omlaag brengen. De emissie van de huidige motoren bevat nog geen 10% van wat de auto’s in de jaren 90 uitstootten.

Euro 7 norm

Het is nog niet duidelijk wanneer deze norm wordt ingevoerd, maar het Europees Parlement en de Europese Commissie hebben inmiddels een voorlopig akkoord bereikt over de nieuwe EU-regels voor Euro 7 norm. Deze nieuwe norm moet de uitstoot van personenauto’s, bestelwagens, bussen, vrachtwagens en aanhangwagens door het wegvervoer nog verder verminderen. De regels voor auto’s en bestelbussen blijven op hetzelfde niveau als Euro 6-testvoorwaarden en uitlaat-emissiegrenswaarden. Vrachtwagens en bussen moeten hun uitstoot echter verder beperken (bijv. NOx-grenswaarde van 200mg/kWh gemeten bij tests in laboratoria) en onder reële rijomstandigheden (NOx-grenswaarde van 260 mg/kWh), terwijl de huidige Euro VI-testvoorwaarden worden gehandhaafd.

Euro 6 norm - milieu zone

Roetfilter voor transport en logistiek

Voor het beperken van de uitstoot zijn voor deze sector verschillende soorten roetfilters beschikbaar. Deze roetfilters zijn echter niet allemaal geschikt voor de Euro 6-norm.

Gesloten roetfilter

De gesloten roetfilters worden het meest toegepast op nieuwe voertuigen, in de fabriek monteren ze deze direct op het voertuig. Bij dit soort roetfilters stromen de uitlaatgassen door een poreus keramisch filterelement, waarop de meeste roetdeeltjes blijven plakken. Dit type roetfilter is het meest efficiënt en kan tot wel 99% van de roetdeeltjes uit de uitlaatgassen filteren. Om gebruik te maken van de warmte van de motor bij de regeneratie, plaatst de leverancier het roetfilter wordt vaak in de buurt van de motor. Tijdens de regeneratie wordt het roet uit het filter op hoge temperatuur verbrand, zodat het roetfilter niet verstopt raakt.

Open roetfilter

Bij een open roetfilter stromen de uitlaatgassen bijna ongehinderd naar buiten, langs een in het midden geplaatst filter. Dit soort filters vangen hierdoor veel minder deeltjes op dan een gesloten roetfilter, maar raken ook minder snel verstopt. Bij sommige voertuigen plaatst de leverancier de open roetfilters direct in de fabriek op het dieselvoertuig, maar ze worden ook achteraf geplaatst. Deze filters kunnen 60% van de schadelijke uitstoot reduceren.

DENOX-Roetfilter met additief

De benodigde temperatuur voor het regeneratieproces (650 graden) wordt niet in elk voertuig gehaald. Daarom wordt bij diverse vrachtwagens een additief (AdBlue) aan de uitlaatgassen toegevoegd. Deze toevoegingen bestaat uit verschillende agressieve stoffen, waardoor ook een speciaal soort roetfilter is vereist. Dit ‘DENOX-roetfilter’ heeft een speciale harscoating en bestaat uit stevige materialen. De vloeistof vermengt voor het filter met de warme uitlaatgassen, waarna ammoniakdruppels ontstaan. Deze ammoniakdruppels zorgen ervoor dat het roetfilter ondanks de lage temperatuur toch regenereert. Met additieven kan de schadelijke uitstoot tot 85% verminderd worden.

Opzetroetfilter

Heeft u heftrucks en generatoren die u binnen gebouwen gebruikt? Maak dan gebruik van opzetroetfilters. Met een mobiele roetfilter vangt u 85% tot 99% van de schadelijke uitstoot af. Het roetfilter kunt u in de (meegeleverde) oven reinigen of deze klus uitbesteden aan Topcats.

Op heftrucks kunt u ook een UGET3 roetfilter plaatsen. Dit soort opzetroetfilter is noodzakelijk voor voertuigen die (tijdelijk) binnen rijden: zo blijft de luchtkwaliteit in de binnenruimte veilig voor werknemers om in te ademen. U moet de cartridges in deze roetfilter bij elke 1000 gram of na 200 draai uren vervangen.

De juiste roetfilter

Er gelden strenge regels voor de uitstoot van fijnstof in de sector transport en logistiek. Topcats is de specialist in reiniging en revisie van roetfilters en katalysatoren. Wij helpen u graag met het maken van de beste keuze voor uw bedrijf. Heeft u een roetfilter nodig voor tijdelijk of langdurig gebruik?

Bel dan met 088 9494 500 of neem contact met ons op via het contactformulier.

Neem contact op
Verander taal